<= Vyberte požadovanú položku z menu

Späť na úvodnú stránku

Stiahnuť <= Tu si môžete stiahnuť VERZIU PRE TLAČ*

*Wordovské súbory spakované do .zip formátu
OBSAH:
Metodika pre 6. ročník ŠZŠ
Časovo-tématický plán 6. ročník
Návrh doplnkov k čas-tem plánu 6. ročník
Informácie o matematickej olympiáde
Návrh súťažného hárku k MO pre 6. ročník



Metodická príručka
k učebnici matematiky pre 6. ročník ŠZŠ


Mgr. Lýdia Melišková


Obsah:


I........................Namiesto úvodu, str. 3
II......................Všeobecné informácie pre učiteľov a rodičov, str. 3
III.....................Učebnica matematiky pre 6. ročník ŠZŠ, str. 4
IV.....................Metodická časť k učebnici , str. 5
V......................Hodnotenie a klasifikácia matematiky v 6. ročníku ŠZŠ, str.7
VI.....................Charakteristika učiva a metodické poznámky, str. 8

1.......................Aritmetika, opakovanie učiva z 5.ročníka, str.8
2.......................Numerácia v obore do 100, str.9
3.......................Sčítanie a odčítanie prirodzených čísel v obore do 1 000, str. 9
4.......................Opakovanie násobenia a delenia v obore do 60, str. 9
5.......................Písomné sčítanie a odčítanie v obore do 1 000, str. 11
6.......................Násobenie a delenie v obore do 100, str. 13
7.......................Prirodzené čísla v obore do 10 000, str. 15
8.......................Sčítanie a odčítanie prirodzených čísel v obore do 10 000, str. 16
9.......................Určovanie času, jednotky času, str. 17
10.....................Opakovanie a precvičovanie učiva zo 6. roč., str. 17

11.....................Geometria, opakovanie učiva z 5. roč., str. 17
12.....................Jednotky dĺžky, km, mm, str. 18
13.....................Rysovanie priamok, str. 19
14.....................Rovinné obrazce, str. 20
15.....................Geometrické telesá, str. 20
16.....................Použitá literatúra, str. 21

I. Namiesto úvodu


Milovať to, čo je krásne, nie je ťažko.
Ale priznať sa k jedincom,
ktorým osud vtisol znak menejcennosti,
si vyžaduje ľudí
celých,
obetavých,
ľudí vysokej kultúry srdca.

Viliam Gaňo

hore

II. Všeobecné informácie pre učiteľov

Učivo matematiky v 6. ročníku ŠZŠ nadväzuje na učivo matematiky z 5. ročníka. Pri osvojovaní si vedomostí budú žiaci používať učebnicu a pracovný zošit. Pre učiteľov je určená Metodická príručka. Všetky tieto učebné potreby sa riadia učebnými osnovami matematiky pre 6. ročník.
Ústrednou témou učebných textov je priateľstvo, vzťahy a ich budovanie v sociálnej skupine, potláčanie agresivity a budovanie priateľstva s prognózou partnerského vzťahu. Úlohy podnecujú vhodné priateľstvá, bez rozdielov rasovej príslušnosti. Škola v tomto smere zastupuje často aj nefunkčnú rodinu. Ústredná téma poskytuje množstvo výchovných a motivačných námetov.
Šiestaci v ŠZŠ pracujú samostatnejšie ako piataci. Ale stále potrebujú vedenie učiteľa a jeho pomoc. Tempo práce je mierne vyššie. Počet chýb sa postupne, aj keď pomaly, znižuje, najmä pri základných matematických operáciách. Mierne sa zvyšuje doba, počas ktorej je dieťa schopné sústrediť sa. Potrebná zostáva motivácia pre výpočet množstva príkladov. Žiaci sú schopní zostaviť a vypočítať jednoduchú slovnú úlohu. U väčšiny žiakov sa zvyšuje ochota spolupracovať, najmä keď je to v ich vlastnom záujme. Na druhej strane sa objavujú vo väčšej miere známky sociálne neakceptovateľného správania.
Žiaci majú vybudované základy sebahodnotenia, sú prevážne hodnotení pedagógom. Osobnosť dieťaťa je zrelšia v porovnaní s predchádzajúcim rokom. Vôľové vlastnosti sa vyvíjajú. Priebežne opadáva záujem o školskú dochádzku a prácu na hodinách, čo pedagógovia prekonávajú primeranou citovou väzbou a vhodnou motiváciou.

Deti nestratili svoju súťaživosť. Osobnosť dieťaťa sa dá pomerne dobre formovať.
Neurosvalová a vizuomotorická koordinácia i jemná motorika sa u väčšiny žiakov mierne zlepšili. Začínajú sa objavovať výraznejšie rozdiely v presnosti práce žiakov s rôznou etiológiou a stupňom postihu. Je nutné správnym pôsobením na žiakov eliminovať dôsledky týchto rozdielov na vzťahy v skupine a udržať záujem aj slabých žiakov o prácu na hodinách.

hore

III. Učebnica matematiky pre 6. ročník ŠZŠ


Je riešená podobne ako učebnica pre piatakov v ŠZŠ. Farba okraja listov je volená podľa ročného obdobia, v ktorom sa učivo vyučuje. Žltá farba charakterizuje leto, hnedá – jeseň, modrá – zimu a zelená – jar.
Geometrická časť má iné okraje, pre lepšiu orientáciu učiteľa i žiaka.
Číslo strany je zvýraznené.
Novému učivu vždy predchádza niekoľko príkladov z opakovania. Tie by mali žiaci ovládať. Na ne nadväzuje jednoduchým slovným upozornením „Naučme sa“ vysvetlené nové učivo, uvedené s čo najmenším počtom slov, doplnené však názornou kresbou. Dané učivo je vysvetlené riešením príkladu a aj označené je slovom Príklad. Pri opakovaní je použité slovo „Vieme, že...“.Za okrajom v hornej časti je problémová úloha „Zistite:“, ktorá je na stránke nového učiva motivačná alebo opakovaním predchádzajúcich vedomostí. Po bočných okrajoch sú jednoduché otázky typu „Viete,“. Tieto časti učebnice slúžia na tzv. preladenie na matematiku. Žiaci na ne zvyčajne odpovedajú ústne. O správnych odpovediach ich nechá učiteľ rozmýšľať hneď na začiatku hodiny, kým on zapisuje do triednej knihy učivo alebo rieši iné organizačné záležitosti. Úloha v hornej časti stránky sa týka učiva, správna odpoveď je ponúknutá formou piktogramu. Otázky v dolnej časti stránky majú výchovný charakter.
Na dolnom okraji uvádzame slovenské príslovia, porekadlá, úslovia a pranostiky, ktorých výchovná hodnota je nepopierateľná. Vyjadrujú hlavné zásady ľudského konania. Je to svojrázny obraz života, zakotvený v životných skúsenostiach a pracovných návykoch ľudí. Sú uvedené v časti „Vysvetlite:“
V učebnici je pri vysvetľovaní učiva použitých veľmi málo slov. Čísla sú znázornené farebne, jednotky červenou, desiatky modrou a stovky zelenou farbou a tisícky hnedou. Prácu žiakov zrýchli modro-červená ceruzka. Pokiaľ naučíme žiakov používať túto farebnú škálu, budú vedieť správne podpisovať čísla pod seba a zníži sa počet chýb pri matematických operáciách.
Každé nové učivo je okrem farebného rozlíšenia názorne vyjadrené peniazmi.
Nimi si žiaci môžu vypočítať, ale aj skontrolovať výsledok príkladu. Peňaženku
majú žiaci z predchádzajúceho ročníka a v minulosti nimi tiež počítali. S menšími sumami korún narábajú už aj ako šiestaci.

Po názornom príklade a obrázku by mal učiteľ uviesť dôvod, prečo sa vlastne musíme učivo naučiť a kedy ho v živote budeme používať. Nasledujú jednoduché príklady na precvičenie nového učiva, ktorých náročnosť sa postupne zvyšuje. Príkladov je dosť, učiteľ môže vybrať žiakovi úlohu podľa
jeho vedomostí a schopností. V žiadnom prípade nemusia všetci žiaci vyriešiť všetko. Slovné úlohy sú zadané s minimálnym slovným vyjadrením. Často sú doplnené jednoduchou kresbou.. neobsahujú cudzie ani ťažko čitateľné slová. Kľúčové slovo je napísané iným typom písma. Pomocou tohto slova budú žiaci časom vedieť použiť vhodnú matematickú operáciu. Všeobecnú averziu voči slovným príkladom prekonajme pomenovaním týchto úloh ako zaujímavých a meňme často formy ich riešenia, napr. ústna forma, kresba, dramatizácia a iné.
V závere kapitoly je časť „Vyskúšajte sa !“, kde si žiak sám alebo pod vedením učiteľa overí vlastné vedomosti.
V geometrii chceme rozvinúť žiacke vedomosti schopnosti a zručnosti. Máme na pamäti, čím je žiak viac zdravotne oslabenejší, tým viac mu prispôsobíme pracovné zaťaženie. Všetky príklady, úlohy a narysované tvary si má žiak v učebnici premerať, prepočítať a tak sa sám presvedčiť o pravdivosti učiva a významu jeho naučenia pre ďalší život. Do učebnice nedovolíme nič napísať.

hore

IV. Metodická príručka k učebnici

Metodická príručka k učebnici matematiky pre 6. ročník ŠZŠ nechce byť mentorským nadriadeným orgánom. Napísaná je na podklade viacročnej práce s mentálne a viacnásobne postihnutými žiakmi a štúdia odbornej literatúry. Príčinou je tiež absencia metodickej literatúry z matematiky na ŠZŠ.
Autorka sa opäť spolieha na invenciu a tvorivosť špeciálnych pedagógov, ktorí úlohy v učebnici a pracovnom zošite obohatia a dotvoria podľa zloženia žiakov v jednotlivých triedach, vlastných skúseností a schopností.
Všetci vieme, že informácie tvoria základ učenia a myslenia. Aj keď pedagóg vie o mentálnom handicape žiakov ŠZŠ, predsa informáciu musí podať zrozumiteľne. Musí využiť tzv. aktívny pracovný čas žiaka, motiváciou a zaujímavou činnosťou na hodine udržať žiakovu pozornosť.
Tak ako je dôležitý prvý dojem, tak isto je významný aj začiatok hodiny. Žiaci sú pripravení na hodinu počas prestávky a učiteľ vstupom do triedy dáva úlohu z opakovania alebo z okrajov učebnej stránky a nechá žiakov tichosti pripraviť si odpoveď.
Zatiaľ učiteľ zabezpečí náležitosti nutné pre priebeh hodiny. Vyvolá žiaka, u ktorého predpokladá správnu odpoveď. Žiaci, ktorí nesprávne uvažovali si môžu opraviť svoj názor bez negatívneho pocitu.
Stránky učebnice a pracovného zošita sú koncipované tak, aby sa žiaci učili celým mozgom. Výskum ukázal, že väčšina ľudí spracováva počuté informácie postupne, sekvenčne v ľavej polovici mozgu. V nej sa spájajú predchádzajúce informácie s informáciami novými. Ľavá hemisféra je teda časovým, analytickým a príčinne - následkovým procesorom v mozgu.
Nové učivo teda prečítame. Tým že ho žiaci nielen počujú, ale aj vidia v učebnici a my ho ešte raz vyriešime na tabuľu a manipulujeme napr. s imitáciou peňazí zapájame aj druhú hemisféru, ktorá je tzv. duševným zrakom a spracováva všetky informácie a naraz. Ich význam je odvodený od videného, z nerečových zvukov alebo umiestnenia, či priestorových vzťahov. Preto je dôležitá manipulácia s učebným textom, kresby v pracovnom zošite, hry, telesné cvičenia, modelovanie, vlastne zapojenie do učebného procesu čo najviac zmyslov. Všetko s ohľadom na druh a stupeň postihu žiaka.
Obe hemisféry sú spojené silným zväzkom nervových vlákien, tie umožňujú ich dialóg. Žiadna z hemisfér nie je výkonnejšia než tá druhá. Pre učenie potrebujeme obidve. Preto na vyučovaní smerujeme informácie tak, aby žiak dosiahol integrované mozgové učenie. Napr. po vysvetlení učiva môžu žiaci zahrať modelovú situáciu zo života, kedy použijú uvedené učivo. Tých spôsobov poznajú pedagógovia veľa.
Ako sa presvedčiť, či žiaci rozumejú učivu? Na otázku „ Rozumiete?, Viete to?“ väčšina žiakov odpovie kladne. Pedagógovia zisťujú potom skutočný stav nadobudnutých vedomostí individuálne. Jednou z foriem, ktoré nezraňujú žiaka sú signalizované odpovede celej triedy. Napr. učiteľ chce poradiť aké znamienko má v príklade použiť. Žiaci mu bez slova, ale prstami môžu ukázať plus, mínus, krát a delenie sú dve zatvorené päste nad sebou. Ak chceme nechať zhodnotiť správnosť výpočtu na tabuli, naučme žiakov dobrý výsledok ukázať vztýčeným palcom a nesprávny výpočet palcom smerujúcim dolu.
Učiteľ môže napísať aj jednoduchý test s očíslovanými odpoveďami. Pri jeho vyhodnotení žiaci ukážu prstami len číslo odpovede, ktorú považujú za správnu.
Ďalšou formou kontroly vedomostí je spoločná odpoveď, ktorá má svoje úskalia a výhody.
Precvičovaniu učiva by mal učiteľ venovať dostatok času a individuálny prístup najmä matematicky málo zdatným žiakom.
Každú žiacku prácu má učiteľ ihneď zhodnotiť a so žiakom sa dohodnúť na náprave chýb.
Na záver uvádzame niekoľko jednoduchých telesných cvičení, ktorých cieľom je zaktivizovať pozornosť žiakov. Záleží len na učiteľovi, či ich použije a v akej časti hodiny.


Cvičenia na rozvoj spolupráce oboch hemisfér:
a)Lenivá osmička – Žiaci pri cvičení sedia alebo stoja. Najprv jednou rukou s otvorenými očami pred sebou vo vzduchu napíšu ležiacu t. j. lenivú osmičku tri krát, to isté zopakujú druhou rukou a nakoniec tri krát si zacvičia spojenými rukami.
b)Krížové pohyby končatín, cvičia žiaci stojac alebo sediac. Pokyny učiteľa: Chyť pravou rukou ľavé koleno, ľavé ucho, ľavé oko, ľavú pätu atď. Tieto inštrukcie je dobré predviesť. Dotýkať sa môžeme nosom niektorých častí tela, lakťom, prstami, päsťou, pätou, atď.
c)Slon. Žiaci mierne zohnú kolená stojac pri cvičení. Hlavu sklonia na rameno ruky, ktorá ukazuje do horného kúta triedy. V tejto polohe kreslite vo vzduchu lenivú osmičku, hýbuc celým trupom. pohľadom sledujte pohyb prstov. to isté zopakujte druhou rukou. Cvičenie uvoľňuje tenziu krčnej chrbtice a upokojuje namáhaný zrak.
d)Pohyby hlavou. Žiaci pri cvičení sedia alebo stoja. Základom je začať cvičiť s vystretým chrbtom, hlavu žiaci vyrovnajú a každý obrat krku realizujú žiaci s nádychom, pri návrate do spätnej polohy žiaci nahlas vydýchnu opakovaním písmena šššš, ssss alebo len jednoducho dôkladne vydýchnu vzduch z pľúc. Rytmus dýchania určuje aj rytmus cvičenia. Otáčať hlavu môžu žiaci aj pri zdvihnutých ramenách. Cvičenie uvoľňuje krčnú chrbticu, nádych spevňuje svalstvo krku, okysličuje sa krvou mozog a výdychom sa žiaci zbavujú napätia, nastáva uvoľnenie.

hore

V. Hodnotenie a klasifikácia matematiky v 6. ročníku ŠZŠ

Hodnotenie žiakov je organická súčasť výchovno - vzdelávacieho procesu. Má informatívnu a korekčnú funkciu. Žiaci majú byť hodnotení pravidelne a často.
Učitelia sa riadia pri hodnotení žiackych prác Metodickými pokynmi na slovné hodnotenie a klasifikáciu žiakov ŠZŠ a žiakov špeciálnych tried pre mentálne postihnutých žiakov v ZŠ.
V učebnici a PZ autori pripravili spravidla 12 príkladov v úlohách. Tie môžu učitelia hodnotiť nasledovne. 12 správne vyriešených príkladov – jednotka, 11 – 9 dvojka, 8, 7, 6 príkladov bez chyby trojka, atď. Hodnotiacu škálu si učiteľ môže zmeniť a znížiť tak nároky na žiakov tým, že za 12 – 9 správne vyriešených príkladov dá jednotku, 8 – 6 príkladov bez chyby dvojku atď.
Pedagógovia by mali zvoliť primeranú náročnosť s ohľadom na učivo i postih žiaka. Hodnotenie má motivovať k lepším výkonom. Negatívne hodnotenie je vhodné oznámiť žiakom taktne. Hľadať možnosti nápravy.
V ŠZŠ sa hodnotí slovne. Je to stručný a výstižný komentár, v ktorom učiteľ zhodnotí klady a poukáže na nedostatky žiakovej práce. Počet 12 príkladov učiteľovi opäť pomôže podať k práci žiaka výstižný hodnotiaci komentár.

hore

VI. Charakteristika učiva a metodické poznámky

Učebnica. Táto časť metodickej príručky nemá za cieľ vzdelávať špeciálnych pedagógov. Zaznamenáva základy učiva a metodické poznámky overené v praxi. Ich cieľom je naučiť žiakov počítať. Každý učiteľ ich doplní o svoje vlastné metódy a postupy. V učebnici žiaci majú nové učivo názorne vysvetlené pomocou čísel a napodobenín peňazí. Všetko by mali žiaci prepočítať na obrázkoch v učebnici, samostatne pomocou imitácií peňazí. Dôležité je žiakov presvedčiť, kedy v živote toto učivo využijú.


Aritmetika
1. Opakovanie učiva z 5. ročníka
1. 1. Čítanie, písanie a porovnávanie čísel 0 – 100
l. týždeň september

Žiaci si zopakujú čítanie a písanie číslic v obore l00, pozičnú hodnotu čísel v desiatkovej sústave, porovnávanie čísel. Žiakov necháme vyfarbovať číslice -jednotky červenou farbou, desiatky- modrou farbou, stovky zelenou farbou. Tým zopakujeme rozdelenie čísel v desiatkovej sústave. Farebnú škálu využijeme aj pri vysvetľovaní ďalšieho učiva. V úlohách môžu žiaci čísla čítať, písať, znázorňovať ich imitáciami peňazí. Čísla môžu žiaci precvičovať formou diktátu čísel. Obľúbenou formou je zápis nadiktovaných čísel dvomi žiakmi naraz, pričom žiaci píšu zakrytí otvorenými krídlami tabule. Trieda píše diktované čísla zároveň. Po dopísaní žiaci tabuľu zatvoria a prácu si navzájom skontroluje celá trieda.
Číselná os je zobrazením prirodzených čísel a 0. Žiaci si zopakujú znaky na porovnávanie čísel, meniacu sa veľkosť čísel na číselnej osi. čísla žiaci porovnávajú ústne aj písomne. Nechajme tvoriť žiakov vlastné príklady na porovnávanie čísel.


1. 2. Sčítanie a odčítanie čísel v obore do 100
2. týždeň september

Sčítanie spamäti je opakovaním a utvrdzovaním si vedomostí z predchádzajúcich ročníkov.. Prvé úlohy sú sčítaním v obore 10, ďalej v obore do 20, až do 100. U žiakov, ktorí neovládajú tieto základy sčítania použijeme názor a naopak žiakom matematicky zdatným dáme samostatne riešiť ťažšie, napr. zaujímavé úlohy z MP. Opäť vyfarbujeme jednotky, desiatky a stovky. Farebnosť využijeme pri správnom podpisovaní čísel pri písomnom sčitovaní.

Učiteľ najprv žiakom vysvetlí princíp odčítania, pojmy a znamienka, ktoré sa pri tomto počtovom úkone používajú. Žiaci si najprv zopakujú odčítanie čísel v obore do 100 spamäti. Farebným rozlíšením jednotiek červenou farbou, desiatok modrou a stoviek zelenou farbou si žiaci zopakujú správny zápis čísel pod seba i správne odčítanie jednotlivých číslic podľa ich pozičnej hodnoty. Na zopakovanie používajú žiaci čo najviac názorných pomôcok /imitácie peňazí, počítadlá/.Šikovných žiakov necháme tvoriť vlastné príklady. Slovné úlohy riešime nielen klasicky, ale aj kresbou a inými formami podľa uváženia. Odčítanie je pre žiakov ŠZŠ náročnejšia operácia ako sčítanie. Preto necháme žiakov viac krát riešiť úlohy, s patričným vysvetlením, ak ich neovládajú. Cieľom je samostatnosť v riešení príkladov a správne výsledky.

hore


2. Numerácia v obore do 1 000
3. týždeň september

Tvorba čísel a počítanie po jednom sú základom všetkých matematických zručností. Vhodnou názornou pomôckou sú napodobeniny peňazí. S nimi môžeme dôkladne so žiakmi precvičiť všetky prirodzené čísla. Žiaci si vystrihnú kartičky a napíšu na ne číslice 0 – 9. Potrebujú 3 sady takýchto kartičiek. Pomocou nich skladajú jednociferné, dvojciferné, trojciferné čísla. Uvedenou pomôckou sa dajú čísla porovnávať navzájom, určovať počet a množstvo predmetov označených číslicou. Žiakov nabádame k autodiktátu čísel, k tvorbe vlastných matematických úloh. Žiaci by mali spočítať celý inventár triedy, všetko v najbližšom okolí. Samotní žiaci by mali učiteľovi „radiť“ čo sa dá v danom prostredí sčítať. Pre matematicky málo zdatných žiakov a žiakov s viacnásobným zdravotným postihom slúžia kartičky aj na upevňovanie vedomostí o číselnom rade ,o vzťahoch hneď pred a hneď za, pred a za. Pri ústnej odpovedi žiaci ukážu pozičnú hodnotu číslic, pri písomnom prejave vyfarbia jednotky červenou, desiaty modrou a stovky zelenou farbou. Pri vymenúvaní číselného radu po stovkách, desiatkach a jednotkách dbáme o utvrdenie si poznatkov zapojením čo najviac zmyslov. T. j. minimálne sluch, zrak, hmat. Pri písaní číselného radu je výhodné medzi číslami používať pomlčky pre väčšiu prehľadnosť a nezameniteľnosť s desatinnými číslami. Číselný rad sa dá dobre precvičiť na rôznych meradlách, na ktorých hrou na detektíva žiaci „pátrajú“ po čísle, ktoré určí učiteľ, ale najmä samotní žiaci. Na meradlách rôznych druhov žiaci vymenúvajú čísla hneď pred, hneď za číslom, alebo čísla pred a za pomenovaným číslom. Opäť je ideálne, keď žiaci číslo pomenujú, napíšu, ukážu na meradle a zostavia pomocou kartičiek. Pri upevňovaní daného učiva je výhodné použiť rôzne hry a súťaže. Žiacky obľúbená je hra na učiteľa, diktáty dvojciferných čísel, trojciferných čísel, napíšte čísla väčšie ako..., menšie ako ....

hore

3. Sčítanie a odčítanie prirodzených čísel v obore do 1 000
3. 1.Sčítanie prirodzených čísel v obore do 1 000
1. týždeň október

Sčítanie bez prechodu cez desiatku je ľahká matematická operácia .Preto nechajme žiakov sčitovať čísla spamäti. Matematicky zdatní žiaci vyriešia príklady rýchlo. Preto využívajme pri riešení rôzne formy zámeny sčítancov, písomné sčítanie, súťaže a hry. O niečo náročnejšie pre žiaka je riešenie slovných úloh. V slovných úlohách v učebnici sú väčšinou vytlačené kľúčové slová zmeneným typom písma. Žiakov naučíme kľúčové slovo nájsť a zapamätať si matematický postup, ktorý sa viaže na dané slovo.

 

3. 2. Odčítanie prirodzených čísel v obore do 1 000
2. týždeň október

Žiakom vysvetlíme princíp odčítania. Ide o zmenšovanie čísel, odoberanie alebo znižovanie množstva. Najprv spamäti zopakujeme odčítanie jednociferných čísel navzájom. Potom jednociferných od dvojciferných, atď. Vysvetlíme pojem zmenšovanie čísel ako rovnocenný s pojmom odčítanie. Žiaci si zopakujú rozklad čísla na v desiatkovej sústave i pozičnú hodnotu čísla. Žiakov upozorníme na správny zápis číslic pod seba. V slovných úlohách sú slová o x menej, ktorý je matematickým vyjadrením odčítania. V praktickom živote platenie peňazí, míňanie – to sú kľúčové slová v slovných úlohách - žiakov naučíme chápať ich ako pokyn k odčítaniu čísel.

hore

4. Opakovanie násobenia a delenia v obore násobiliek do 60
4. 1. Opakovanie násobenia v obore násobiliek do 60
3. týždeň október

Sčítanie rovnakých čísel si ľudia zjednodušili tak, že sčítali počet sčítancov a týmto číslom vynásobili jedného sčítanca. Žiakom vysvetlíme, že násobenie sa zapisuje najčastejšie nasledovne: 3 . 2 = 6 Necháme ich dokázať úvodnú tému sčítaním viacerých sčítancov a následne zápisom násobenia.
V 1. úlohe žiaci doplnia násobky čísel 0, 1, 2, 3 a následne si vedomosti precvičia v 2. úlohe. Matematicky málo schopným žiakom pomôže zápis násobkov 0, 1, 2, 3. Ak sa ich dokážu naučiť naspamäť, môžu použiť prstovú kalkulačku. Napr. 4 . 3 = žiak si pripraví 4 prsty a každému prstu povie = priradí násobok 3, pričom nula je zatvorená päsť. Štvrtý prst im sám povie výsledok 12. Žiakom , ktorí nie sú schopní naučiť sa násobky čísel spamäti, dovolíme používať kalkulačku.
Následne v úlohe 3 zopakujeme a doplníme násobky čísel 4, 5, 6 a skontrolujeme vedomosti žiakov v 8. úlohe. Upozorníme žiakov na kľúčové slová v slovných príkladoch a naučíme tieto slová rozumieť ako pokyn k násobeniu čísel.



4. 2. Opakovanie delenia v obore násobiliek do 60
4. týždeň október

Pri delení dvoch čísel musia žiaci pochopiť, že ide v podstate o viacnásobné odčítanie toho istého čísla od predchádzajúceho, až kým nedostanú ako výsledok 0.
Naučíme ich rozumieť kľúčovým slovám v slovných príkladoch a zopakujeme s nimi pojmy delenec, deliteľ, podiel. Opäť budú v triede žiaci, ktorí vedia deliť a tí, ktorým pomôže prstová kalkulačka. Žiaci, musia ovládať spamäti násobky 2 – 6. Príklad 12 : 4 riešia tak, že hovoria násobky 4 pričom 0 je zatvorená päsť a každému prstu priradia jeden násobok. Pri vyslovení násobku 12 majú otvorené 3 prsty na dlani – výsledok delenia. Žiakov neschopných naučiť sa násobky čísel necháme deliť kalkulačkou.
Delenie jednociferným deliteľom je potrebné dôkladne precvičiť, preto nechajme príklad 2. vyriešiť viackrát, až kým žiaci nevyriešia všetky úlohy bez chýb.

hore

5. Písomné sčítanie a odčítanie v obore do 1 000
5. 1. Písomné sčítanie v obore do 1 000
5. 1. 1. Písomné sčítanie v prípadoch, keď je súčet násobkom 10
1. týždeň november

Žiaci si zopakujú princípy sčítania, rozklad čísel v desiatkovej sústave a správny zápis číslic pod seba. Presvedčia sa na príkladoch, že súčet je ,okrem súčtu núl, najväčšie číslo, v porovnaní so sčítancami. Pripomeňme im kľúčové slová, ktoré sa vyskytujú nielen v slovných úlohách, ale najmä v bežnom živote.
Príklad , tak je označené nové učivo. Správny postup je vyznačený postupnými krokmi riešenia. Farebným rozlíšením budú vedieť žiaci nielen správne čísla zapísať pod seba , ale ich aj sčítať. Naučme žiakov zapisovať si 1 desiatku, ktorá pri sčítaní s prechodom zostala, do príkladu. Takto ju menej krát zabudnú pripočítať ako keď si 1 desiatku ukážu na prste. Dôležitá je aj skúška správnosti. Výpočet si žiaci overia na zobrazených peniazoch. Naučíme žiakov zamieňať sčítance. Jednou z možností je ,že jeden žiak v lavici počíta príklady z cvičenia a sused rieši len skúšky správnosti. Výsledky si navzájom porovnajú. Na precvičenie a upevnenie učiva slúži viacero príkladov, s cieľom upevniť matematické zručnosti.
V tomto období je najvhodnejšia príprava na sčítanie s prechodom i bez prechodu cez desiatku formou hry alebo súťaží. Matematicky menej zdatné deti naučíme používať prstovú kalkulačku nasledovným spôsobom. Príklad 7 + 6 =, ľahšie je menšie číslo zo súčtu ukázať si na prstoch . Žiak si pripraví 6 prstov a každému z nich priradí jedno číslo, teda 8, 9, 10, 11, 12, a šiesty prst žiakovi povie výsledok. Tento nácvik príkladov sčítania s prechodom jednociferných čísel sa dá použiť u žiakov, ktorí ovládajú číselný rad do 20. Žiaci si môžu urobiť aj skúšku správnosti, t. j. 6 + 7 na prstoch . Na konci kapitoly sú opäť úlohy na samo skúšanie a hodnotenie vlastných schopností, ktoré učiteľka môže ľubovoľne a opakovane využiť.



5. 1. 2. Písomné sčítanie v prípadoch, keď je súčet násobkom 100
2. týždeň november
Postupujeme podľa predchádzajúcej kapitoly.
5. 1. 3. Písomné sčítanie s prechodom cez základ
3. týždeň november

Sčítanie s prechodom je najťažšia forma sčítania, ktorú si žiaci najlepšie môžu precvičiť formou sčítania jednociferných čísel v úlohe č. l. Z predchádzajúcich kapitol poznajú postup sčítania i farebné rozlíšenie jednotiek, desiatok a stoviek.
Aj naďalej postupujú podľa druhého príkladu a učiteľ sám určí kedy použijú skúšky správnosti.


5. 2. Písomné odčítanie v obore do 1 000
5. 2. 1. Písomné odčítanie od čísla, ktoré je násobkom desiatky
4. týždeň november

Odčítanie je matematická operácia, ktorú používame na odpočítanie čísel a zmenšovanie počtu, či súm peňazí. Pri odčítaní neplatí komutatívnosť ani asociatívnosť. Nemôžeme zameniť poradie čísel, preto žiakov naučíme počítať „ koľko mi chýba do ..., k čomu slúži 1. úloha. Bez váhania treba žiakom správnosť riešenia dokázať na prstoch, imitáciách peňazí. Príklad je vysvetlením nového učiva a vysvetľuje žiakom správny postup pri riešení písomného odčítania a vykonanie skúšok správnosti. Opäť použijeme farebnú škálu a zároveň tým precvičíme pozičnú hodnotu čísel a ich správne podpisovanie. Písomné odčítanie skontrolujeme na zobrazených peniazoch a precvičíme aj na slovných príkladoch.

 

5. 2. 2. Písomné odčítanie od čísla, ktoré je násobkom 100
1. týždeň december
5. 2. 3. Písomné odčítanie s prechodom cez základ
2. týždeň december

Žiaci si dôkladne zopakujú odčítanie s prechodom cez základ v 1. úlohe. Dôležité je príklady riešiť spôsobom „koľko mi chýba do...“. Tieto poznatky využijú v nasledovnom písomnom odčítaní i v slovných príkladoch. Je nutné, aby si algoritmus písomného odčítania s prechodom individuálne precvičil pri tabuli každý žiak po nácviku učiva. Pri nácviku učiva postupujeme podľa predchádzajúcich kapitol.
5. 3. Opakovanie sčítania a odčítania v obore do 1 000
3. týždeň december
Opakovaním sčítania a odčítania v obore do 1 000 si žiaci upevnia vedomosti v týchto matematických operáciách. Mali by vedieť samostatne písomne odčítať a sčítať čísla. Tiež vhodne použiť matematický postup v úlohách typu o x väčšie a o x menšie. Slovné úlohy súvisia s vianočným obdobím. Súčasťou opakovania sú aj rovnice. V učebnici je uvedený aj vianočný a novoročný vinš. Autorkou je Mgr. Anna Škopová. Žiaci môžu vinše doplniť o svoje regionálne sviatočné želania. Dokumentujeme tým prepojenie bežného života s matematikou a medzi predmetové vzťahy.
2. týždeň januárový venujeme opakovaniu a hodnoteniu vedomostí z 1. polroka

hore

6. Násobenie a delenie v obore do 100
6. 1. Opakovanie násobenia a delenia v obore do 60
3. týždeň január

Ústne aj písomne zopakujeme so žiakmi násobky čísel 0 – 6. Rôznymi súťažami zvýšime ich záujem o vedomosti. Upozorníme ich na význam násobenia a delenia v bežnom živote. Na upevnenie vedomostí žiaci využívajú imitácie peňazí, gombíky so 4 alebo 2 dierkami. Hľadať na tele človeka párové orgány a na nich precvičiť delenie a násobenie číslom 2. Zvlášť nutné je precvičiť násobenie 0 a zdôrazniť fakt, že nulou nedelíme.

 

6. 2. Násobenie a delenie číslom 7
4. týždeň január, 1. týždeň február

Opäť je dôležitý názor pri nácviku násobkov čísla 7. Poslúžia k tomu malé kalendáriky, v ktorých má týždeň 7 dní. Žiaci sa naučia násobky čísla 7 naspamäť. Zo všetkých čísel práve sedmička sa tešila najväčšiemu záujmu. Objavuje sa v najstarších knihách. Pred 3 000 rokmi poznali Chaldejci 7 hviezd, Gréci majú 7 divov sveta, Rím bol vybudovaný na 7 pahorkoch. Kresťania majú 7 sviatostí, 7 hlavných hriechov a 7 milosrdenstiev. Sedmička hrá významnú úlohu v rozprávkach: Sedem zhavranelých bratov, Snehulienka a sedem trpaslíkov, Sedemmíľové čižmy. Úvod rozprávky sa začína: Za siedmimi horami, za siedmimi dolinami, kde sa ...Číslo 7 vraj prináša šťastie. Aj v piesni sa spieva: Sedemdesiat súkien mala, a ...Číslo 7 nie je o nič šťastnejšie ako iné čísla, ale učiteľ týmto úvodom motivuje žiakov záujem o nové učivo. Upozorníme žiakov na potrebu ovládania násobkov čísla 7, pretože týždeň má sedem dní. Žiaci s počtami dní a týždňov sa budú často stretávať.
Na utvrdenie vedomostí je vhodné zhotoviť si kartičky s násobilkou čísla 7 a delením číslom 7. Poslúžia na pamäťové počítanie násobilky a delenia, na skúšanie a hodnotenie vedomostí. Žiaci neschopní naučiť sa násobky čísla 7 použijú pri riešení príkladov tabuľku násobenia alebo kalkulačku. Pedagóg nezabudne oceniť aj snahu pochvalou. V slovných príkladoch naučíme žiakov všímať si kľúčové slová, vytlačené iným typom písma. Učiteľ im vysvetlí pojmy 7 - krát viac, 7 razy viac, 7 – násobne viac, značí číslo násobiť siedmimi. V porovnaní s príkladmi o 7 viac, kde číslo 7 pripočítajú.
12. príklad nabáda žiakov naučiť sa deliť číslom 7. Dôležitý je nácvik učiva a následne riešenie príkladov delenia. V slovných príkladoch hľadať kľúčové slová 7 – krát menšie, 7 razy menšie, zmenšiť 7 – krát, čo pre žiakov musí znamenať číslo deliť siedmimi. Ak však majú vypočítať číslo o 7 menšie, potom musia číslo 7 odčítať. Jednotvárnosť násobenia a delenia číslom 7 môže učiteľ zmeniť hrami, súťažami, násobilkovými pretekami a riešením príkladov násobenia a delenia v obore do 60

 

6. 3. Násobenie a delenie číslom 8
2. a 3. týždeň február

K číslu 8 sa viaže málo legiend. Ako úvodnú motiváciu môžeme 8 označiť ako nulu, ktorá chcela byť štíhla a stiahla sa v páse. Upozorníme žiakov na Osmijankove rozprávky. Necháme žiakov zistiť, koľko mincí a aké potrebujú na zaplatenie 8 Sk a ktorými číslami sa dá číslo 8 deliť. Vo vagóne, v kupé sa zmestí 8 cestujúcich. Nechajme žiakov hľadať vlastné pomôcky na výpočet násobkov čísla 8. Slovné úlohy a úlohy v tabuľkách riešime podobne ako pri nácviku násobilky a delenia číslom 7.

 

6. 4. Násobenie a delenie číslom 9
1. a 2. týždeň marec

Číslo 9 predstavíme žiakom ako najmenšie jednociferné číslo, necháme žiakov posúdiť, či je toto číslo párne. Necháme žiakov zostaviť sumu 9 Sk roznymi mincami. Vo výklade nového učiva máme upozornenie na zaujímavé násobky čísla 9. Presvedčíme žiakov, že všetky násobky sa už učili, takže v podstate si len zopakujú vedomosti. Z praxe vieme, že násobenie číslom 9 patrí medzi najťažšie násobky. Opäť musíme naučiť žiakov násobky spamäti a potom používať prstovú kalkulačku. Žiaci roztvoria vedľa seba dlane. Na otvorenú ľavú dlaň pod palec napíšeme perom 1, pod ďalší prst 2 – 5. V písaní číselného radu pokračujeme pod malíčkom napísanou 6, až končíme číslom 10 pod palcom pravej ruky. Pod ľavým palcom napíšeme znamienko krát a rovná sa a môžeme násobiť. Príklad 3 x 9 riešime ohnutím prsta označeného trojkou. Na ľavej ruke máme dva prsty = dve desiatky, na pravej ruke máme 7 prstov = 7 jednotiek. Výsledok je 27. Pri násobení číslom 9 ohneme vždy prst označený príslušným číslom. Zľava po ohnutý prst nám prsty udávajú počet desiatok, z pravej strany po ohnutý prst sú jednotky. Uvedená prstová kalkulačka je príjemným spestrením hodín matematiky. Žiakom dokážeme, že prstová kalkulačka nemôže nahradiť v rýchlosti výpočty spamäti. V slovných príkladoch naučíme žiakov rozlišovať pojmy deväťnásobne, deväťkrát, deväť razy, deväťkrát viac a o 9 viac.
V časti delenia precvičíme opäť násobky čísla 9 a naučíme žiakov riešiť slovné úlohy s kľúčovými slovami rozdeľte 9 – krát, 9 – násobne, 9 razy, o 9 menej, 9 – krát menej. Je vhodné riešiť popri násobení a delení číslom 9 aj iné príklady násobenia a delenia.

 


6. 5. Riešenie jednoduchých úloh na násobenie a delenie
3. a 4. týždeň marec

V slovných úlohách je matematická skutočnosť vyjadrená slovami. Žiakom vysvetlíme pomocou 1. príkladu spôsob riešenia slovných úloh. Upozorníme ich na gramaticky správny zápis príkladu veľkým začiatočným písmenom. Dôležitý je správny zápis rovnice a v druhom riadku výpočet neznámej. Žiaci často zabúdajú napísať odpoveď, preto im pripomenieme, že odpovedať na otázku je slušnosť, ba priam povinnosť. Kľúčové slová sú pokynom, ktorý žiakom napomenie akú matematickú operáciu majú použiť. Čísla im určia, ktorú násobilku budú riešiť. Nechajme žiakov vymýšľať aj vlastné slovné príklady.

hore

7. Prirodzené čísla v obore do 10 000
1. týždeň apríl

Prirodzeným číslom označujeme množstvo alebo počet osôb, zvierat predmetov a vecí. Zapisujeme ich pomocou číslic alebo cifier. Pri zápise čísla záleží na postavení – pozícii číslice v čísle. Číslica môže vyjadrovať počet jednotiek, desiatok, stoviek, tisícok a desať tisícok v čísle. Takto zapisujeme číslo v desiatkovej pozičnej sústave. Prvé hodiny venujeme zopakovaniu jedno- dvoj- trojciferných čísel, párnych a nepárnych čísel. Zopakujem správny zápis čísla 1 000 s medzerou za jednotkou, prípadne napíšme za jednotku bodku. 1.000 Naučme žiakov medzeru alebo bodku pred tromi nulami prečítať ako tisíc. Dôsledne dbajme na dodržaní medzery. Opäť farebne rozlíšme jednotky, desiatky, stovky a tisícky označme hnedou farbou. Žiakov naučíme písať najprv celé tisícky a číselný rad dokážeme imitáciami peňazí. Učivo je vhodné precvičiť hrami.


7. 1. Numerácia v obore do 10 000
1. týždeň apríl

Naučili sme žiakov čítať a písať celé tisícky. Na prvej hodine budú k tisíckam pridávať stovky. Používajme farebné rozlíšenie a dbajme na dostatočné individuálne precvičenie čítania a písania tisícok so stovkami. Na ďalšej hodine spojíme tisícky so stovkami a desiatkami. Opäť použijeme známu farebnú škálu a necháme žiakov manipulovať s imitáciami peňazí. Najťažšie je počítanie tisícok so stovkami, desiatkami a jednotkami. Opäť je nutné precvičiť si čítanie, písanie a manipuláciu s imitáciami peňazí a učivo utvrdiť napr. aj hrou na obchod. Toto učivo naväzuje na všetky ďalšie kapitoly v učebnici. Úroveň jeho osvojenia vytvára základy pre zvládnutie orientácie čísel na číselnej osi a porovnávania čísel v obore do 10 000.

7. 2. Orientácia na číselnej osi v obore do 10 000
2. týždeň apríl

V učebnici je obrazom čísel v obore do 10 000 číselná os, kde stúpajúca hodnota čísel je znázornená rastúcou číselnou tyčou. Na prvej strane tejto kapitoly sú číselné osi v obore do 10 000, kde čísla stúpajú po stovkách. Správne riešenie nájdu žiaci vždy na príslušnej strane. Ak sa chcú orientovať na číselnej osi a dopĺňať tisícky so stovkami a desiatkami a jednotkami v učebnici nie je priestor na zobrazenie všetkých čísel. Opäť môžu pomôcť imitácie peňazí a pomocou nich upevniť predstavu o čísle. Pre potreby školy je pomôcka číselné osi i formou kalendárovej väzby rozklad štvorciferných čísel. Precvičujeme čítanie a písanie čísel.

 

7. 3. Porovnávanie čísel
3. týždeň apríl

Porovnávať čísla naučíme žiakov pomocou číselnej osi a znakov rovnosti a nerovnosti. Opäť začneme porovnávať celé tisícky, potom tisícky so stovkami, tisícky so stovkami a desiatkami a nakoniec pridáme jednotky. V rámci príkladu je v učebnici uvedená číselná os, pomocou ktorej žiaci budú hľadať správne riešenie.


7. 4. Násobenie a delenie číslami 10, 100, 1000
4. týždeň apríl

Žiaci násobili a delili v 5. ročníku týmito číslami. v 6. ročníku ich naučíme násobiť a deliť 10, 100, 1000 aj čísla v obore do 10 000, ale formou premieňania najčastejšie používaných jednotiek dĺžky, objemu a hmotnosti. Tak uvedieme praktický význam násobenia týmito číslami.

hore

8. Sčítanie a odčítanie prirodzených čísel v obore do 10 000
8. 1. Sčítanie prirodzených čísel v obore do 10 000
1. týždeň máj

So žiakmi najprv zopakujeme sčítanie jednociferných, dvojciferných až štvorciferných čísel. spočiatku budú sčitovať spamäti a pri písomnom sčítaní použijú známu farebnú škálu a a 3- krokový postup písomného sčítania známy z predchádzajúcich kapitol. Necháme žiakov každý príklad skontrolovať na zobrazených financiách a presvedčíme ich o nutnosti osvojiť si správne podpisovanie číslic pod seba.


8. 2. Odčítanie prirodzených čísel v obore do 10 000
2. týždeň máj

Žiakov upozorníme , čo znamená počtová operácia - odčítanie. Precvičia si ju najprv na jednociferných, dvojciferných, až štvorciferných číslach. Najprv spamäti, potom odčitujú písomne . Použijeme pri nácviku učiva známu farebnú škálu, správny zápis číslic pod seba a dôležitá je otázka: Koľko chýba do? Chceme sa tak vyhnúť známej zámene čísel. Náročnosť učiva stúpa postupne, od odčítania bez prechodu cez desiatku až po najťažšie odčítanie s prechodom cez desiatku. Odčítaniu je treba venovať dostatočne dlhý čas na upevnenie učiva.


8. 3. Opakovanie sčítania a odčítania v obore do 10 000
3. týždeň máj

V tejto kapitole sa zopakujú poznatky sčítania a odčítania formou slovných príkladov typu o x viac, o x menej a rovníc.

hore

9. Určovanie času, jednotky času
4. týždeň máj

Žiakom predstavíme čas ako niečo nehmotné, čo sa v minulosti aj dnes meria. V súčasnosti používame digitálne a klasické okrúhle ciferníky, ktoré majú žiaci zobrazené v učebnici. Prakticky však budú narábať s ciferníkmi v pracovnom zošite po vysvetlení a utvrdení učiva z učebnice. Najprv naučíme žiakov odhadnúť časový úsek. potom porovnajú školskú a reálnu hodinu a nakoniec ukážu na digitálnom displeji a klasickom ciferníku jednotlivé časy.

hore

10. Opakovanie a precvičovanie učiva zo 6. ročníka
1. – 4. týždeň jún

Posledné týždne školského roka venujú žiaci opakovaniu sčítania , porovnávania a odčítania čísel. Zopakujú si násobenie a delenie v obore do 100 a v slovných príkladoch riešia vzťahy o x viac, o x menej a rovnice.

hore

Geometria
11. Opakovanie učiva z 5. ročníka
1. týždeň september

Základom pre zvládnutie geometrických zručností sú funkčné pomôcky, ktoré majú žiaci zobrazené na prvej strane geometrického učiva a starostlivosti o ne venujeme prvú hodinu geometrie.

11. 1. Úsečka – meranie dĺžky úsečky
2. týždeň september

Žiaci si zopakujú, čo je to úsečka, ako ju označujeme, čím ju meriame. Učivo na zopakovanie je farebne znázornené, mená úsečiek sú v zadaní textu napísané odlišným typom písma a kľúčové slová v slovných príkladoch sú zvýraznené. Žiakov naučíme po narysovaní úlohy napísať výsledok matematickým zápisom. Podobne ako v slovných úlohách nesmie chýbať odpoveď. Dôraz kladieme na správne meranie dĺžok úsečiek, v ďalších dvoch hodinách na rysovanie úsečky danej dĺžky.


11. 2. Súčet úsečiek
2. týždeň október

Súčet úsečiek zrealizujú žiaci graficky, matematicky, názorom pomocou pásikov papiera, slamiek, špajdlí atď. cieľom je presvedčiť žiakov o tom, ako sa často toto učivo používa v praxi. Podstatné je, aby žiaci chápali pojem graficky a matematicky. Slovo numerické sčítanie je žiakom ŠZŠ málo zrozumiteľné.
Nutné je každú úlohu zakončiť matematickým zápisom a výpočtom


11. 3. Rozdiel úsečiek
1. týždeň november

Postupujeme podobne ako v predchádzajúcej kapitole, upozorníme žiakov na matematickú operáciu odčítania.

hore

12. Jednotky dĺžky kilometer a milimeter
12. 1. Jednotky dĺžky – kilometer
4. týždeň november

Žiakov naučíme aké vzdialenosti meriame v km. Jednotky 1 km sú znázornené hnedou farbou pretože sa nimi (obrazne)meria zem. Učivo sme sa rozhodli precvičiť si na mape SR, pričom sú znázornené pre prehľadnosť len základné cestné spojenia Bratislava- Banská bystrica a Košice. Z každého tohto mesta sú znázornené tri trasy. Žiaci budú čítať vzdialenosti z jednotlivých miest, môžu ich porovnať navzájom. Tak isto aj dĺžku vodných tokov na území SR. Aké je ťažké zostaviť takúto mapu sa presvedčia sami pri riešení úlohy 3.


12. 2. Jednotky dĺžky – milimeter
1.až 3. týždeň december

Touto najmenšou jednotkou dĺžky sa žiaci zoznamujú po prvý raz. Musíme ich správne motivovať k naučeniu tohto učiva a zorientovať ich na pravítku, kde si budú ukazovať milimetre. Po správnej orientácií na pravítku naučíme žiakov merať pomocou pravítka malé predmety , napríklad aj obaly na CD a magnetofónovú pásku. Ak žiaci zvládnu merania môžeme začať rysovať úseky s milimetrovou dĺžkou. Učivu venujeme celý december. a 1. januárový týždeň.

hore

13. Rysovanie priamok
13. 1. Rysovanie priamok daným bodom
3. týždeň január

Žiakov naučíme narysovať jedným bodom veľa priamok. V najbližšom okolí žiaci hľadajú body, v ktorých sa tieto priamky stretávajú.


13. 2. Rysovanie priamok danými dvoma bodmi
1. týždeň február

Praktický nácvik tejto témy pomocou gumy, špagátu a dvoch žiakov, ktorí znázornia dva body žiakov presvedčí, že dvoma bodmi sa dá narysovať jediná priamka.


13. 3. Rysovanie rôznobežných priamok
2. týždeň február

Žiaci sa naučia poznávať rôznobežné priamky v učebnici, v najbližšom okolí. Upozorníme ich na fakt, že rôznobežné priamky sa môžu niekde v rovine pretnúť, preto ich nazývame rôznobežné.

 

13. 4. Rysovanie rovnobežných priamok
3. týždeň február

Predovšetkým naučíme žiakov poznávať rovnobežnosť na obrázku i v najbližšom okolí a fakt, že rovnobežné priamky sa nikdy nepretnú. Táto vlastnosť má svoj matematický znak, ktorým ju naučíme žiakov zapisovať do zošitov. Ak budú vedieť žiaci poznávať rovnobežné línie, tak prikročíme k rysovaniu rovnobežiek. Je to operácie, ktorá si vyžaduje isté zručnosti. Preto necháme žiakov zmerať vzdialenosti medzi dvomi rovnobežnými priamkami.


13. 5. Kolmice
1. a 2. týždeň marec

Kolmosť priamok je ďalšou vlastnosťou priamok, ktorá je nevyhnutná pre život človeka a je dôležité oboznámiť žiakov s jej významom i matematickým zápisom. Ak žiaci zmerajú kolmice vo svojom okolí, naučíme ich správne rysovať kolmice pomocou pravítka s ryskou.
Praktický nácvik tejto témy pomocou gumy, špagátu a dvoch žiakov, ktorí znázornia dva body žiakov presvedčí, že dvoma bodmi sa dá narysovať jediná priamka.


13. 6. Pravý uhol
3. a 4. týždeň marec

Zameriame sa pri vysvetľovaní učiva na spojitosť kolmíc a pravého uhla a využitie pravého uhla v bežnom živote. Necháme žiakov poznávať pravé uhly najprv medzi svojimi pomôckami, potom v najbližšom okolí. Na druhej hodine si zopakujú rysovanie kolmíc a zároveň aj pravých uhlov. Žiaci sa na kresbe, umiestnenej v učive o kolmiciach, presvedčia, aký vzhľad a funkčnosť majú veci, u ktorých nie je dodržaná kolmosť a pravé uhly.

hore

14. Rovinné obrazce
1. týždeň apríl

Učivo v učebnici je zostavené tak, aby žiaci samí poznávali a zapísali mená a vlastnosti rovinných obrazcov. Ako pomôcka im slúžia v učebnici narysované reálne obrázky na ktorých sa dajú zhodnotiť všetky vlastnosti rovinných obrazcov. Zámerne sme volili tri základné rovinné obrazce, ktoré sa žiaci budú učiť aj narysovať. Dôležité je naučiť žiakov, že rovinné obrazce majú dve miery, dĺžku a šírku, prípadne výšku.


14. 1. Trojuholník
2. a 3. týždeň

Žiakov naučíme poznávať mená trojuholníkov podľa dĺžok strán a uhlov. Tiež poznať mená strán v trojuholníku. Opäť spôsobom vlastných meraní dĺžok strán, sčítaním počtu strán, uhlov a vrcholov sa žiaci presvedčia o oprávnenosti názvu troj-uholník. Pri rysovaní sa v praxi osvedčilo nakresliť si voľnou rukou pomocnú kresbu a na nej si vyznačiť zadanie z príkladu. Žiaci, ktorí majú problémy s porozumením písaného textu vedia podľa pomocného obrázka narysovať konkrétny tvar oveľa ľahšie. Pomôckou sú aj znázornené rysovacie potreby, ktoré bude žiak potrebovať pri znázornení daného obrazca. Nechajme žiakov presvedčiť sa vlastnou skúsenosťou, že narysovanie trojuholníka s udaním konkrétnych veľkostí strán nie je bez kružidla možné. Upozorníme ich na fakt, že súčet dvoch strán v trojuholníku musí byť väčší ako tretia strana, len vtedy je možné trojuholník zostrojiť.

14. 2. Štvorec
4. týždeň apríl, 1. týždeň máj


14. 3. Obdĺžnik
2. a 3. týždeň máj

Pri nadobúdaní vedomostí o štvorci a obdĺžniku postupujeme podobne ako v časti 14. 1.

hore

15. Geometrické telesá
4. týždeň máj

Geometrické telesá sú novým učivom a žiaci sa musia naučiť ich základnú vlastnosť, trojrozmernosť. I keď sa dá tento fakt znázorniť v učebnici, najlepšie budú žiaci vlastnosti telies vlastným meraním na konkrétnom telese vo vlastnej ruke. Prvá stránka je zameraná na všeobecné rozlišovanie mien telies a presviedča žiakov, kde sa s takými tvarmi telies stretli. Môžu ich poznávať a rozlišovať na kresbe a s pomocou detskej stavebnice, a teda geometrických telies, vytvoriť ľubovoľnú stavbu.


15. 1. Kocka
1. týždeň jún

Základom učiva je vlastnou skúsenosťou poznávať vlastnosti kocky. Dá sa to len pomocou názornej pomôcky - kocky, ktorú žiak drží v ruke. Príklady v učebnici sú zamerané na poznávanie vlastností a predmetov tvaru kocky. Sieť kocky žiaci najlepšie precvičia rozložením ľubovoľného obalu kocky. Porovnáme vlastnosti štvorca a kocky, zameriame sa na kocku a jej priestorové rozloženie.


15. 2. Kváder
2. týždeň jún

Podobne postupujeme aj pri nadobúdaní vedomostí o kvádroch.


15. 3. Vyskúšajte sa!
3. a 4. týždeň jún

Záverečná stránka učebnice je venovaná opakovaniu geometrických poznatkov formou názoru a hier. Pedagóg si sám zvolí ďalšie hry, názorné činnosti. Tak žiakom dá podnet na vhodné trávenie prázdninových dní.

hore

16. Použitá literatúra

1. Učebné osnovy pre 1. až 9. ročník osobitnej školy. Proxima press, Bratislava 1994
2. Čeman, R.:Rekordy Zeme 2, Živá príroda. Slovenská kartografia a.s., Bratislava 1995
3. Hejný, M. a kol.: Teória vyučovania matematiky2. SPN, Bratislava 1990
4. Hunterová, M.: Účinné vyučování v kostce. Portál, Praha 1999
5. Kolbaská, V., Tarábek, J.: Osvetľovník matematiky. Didaktis, Bratislava 2000
6. Kol. autorov: Matematika zo všetkých strán. Mladé letá, Bratislava 1980
7. Košč, L.: Psychológia matematických schopností. SPN, Bratislava 1972
8. Novák, J.: Dyskalkúlie, specifické poruchy počítaní. Tobiáš Praha 2000
9. Pavlič, G.: Školská encyklopédia matematiky. Príroda, Bratislava 2001
10. Rúckerová, Voglerová, V.: Učení bez stresu. Portál, Praha 1994
11. Vašek, Š., Bajo, I.: Pedagogika mentálne postihnutých(Psychopédia). Sapientia, Bratislava 1994
12. Záturecký, A. P.: Slovenské príslovia, porekadlá a úslovia. Tatran, Bratislava 1974
13. Časopisy pre deti